New Delhi... een ervaring rijker - Reisverslag uit New Delhi, India van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu New Delhi... een ervaring rijker - Reisverslag uit New Delhi, India van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu

New Delhi... een ervaring rijker

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

03 Februari 2017 | India, New Delhi

Chaos, hectiek, smerigheid, starende Indiërs... Zodra ik New Delhi in loop word ik al bijna direct aangereden door scooters, tuktuks, auto's, fietsers en moet ik me nog concentreren ook om niet over mensen te struikelen die her en der onbeweegbaar over steegjes verspreid liggen in hun slaapzakken. Langs de sloppenwijken, de vele tuktukmannen die me lastig vallen en de urinelucht die een weg door m'n neus heen bijt wanneer ik de openbare toiletmuurtjes passeer, vind ik m'n weg naar 't hostel. Wellicht zit ik dan ook niet in de beste buurt, maar blijkbaar wél in het beste hostel. Dat wordt me al gauw duidelijk bij aankomst. Iedereen is lovend over deze plek en meerdere mensen zeggen dat dit het beste hostel in heel India is (voor degenen die nog gaan: stops hostel). Prima begin van m'n reis dus! Echter in deze paar dagen India heb ik al heel wat geleerd over het rondreizen hier... wellicht ook handig voor degenen die nog willen gaan, hier volgt een korte opsomming van mijn ervaringen tot nu toe ;)

1. Vertrouw niemand. Uit vorige reizen was ik gewend dat locals me wilden helpen, omdat ik alleen rond reisde en ze zich af en toe zorgen maakten. In Delhi ben ik een illusie armer geworden, vanuit gewenning dat iemand me daadwerkelijk verder wil helpen, kwam ik er al binnen een uur na aankomst achter dat betrokkenheid en een (zogenaamd) bezorgde blik hier helemaal niets hoeft te betekenen. Sterker nog, grote kans dat je gescamd wordt. Direct bij aankomst is me dit al overkomen. Ik wilde alvast een treinticket kopen voor Varanasi toen ik eenmaal op het treinstation in Delhi was, maar werd al snel aangesproken door een man in uniform die zei dat ik op de verkeerde plek was. Hij schreef op een briefje bij welk adres ik moest zijn om het juiste treinticket te kopen, tevens kon ik daar m'n "permission card" kopen voor de wijk waar m'n hostel zich bevindt. Vaag verhaal, dus ik had al kunnen weten dat het onzin was, maar ja.. als een man in uniform je dit wijs maakt ben je al snel geneigd om de instructies op te volgen. De tuk tuk bracht me even later naar een paupere wijk waar een toeristenbureautje uit de grond getrokken was. Al snel werd ik omsingeld door tig Indiërs. "Come in come in miss, asking questions cost no money." Heb maar gewoon gezegd waar het op staat, dat hun zogenaamde bureautje er zo nep uit ziet dat ik daar niet in trap. Van alle honderden touristenbureautjes in Delhi blijken er achteraf ook maar 2 echt te zijn. De rest is oplichterij. M'n tuk tuk man weer geroepen, gezegd dat ik direct weg wilde, terug naar 't treinstation. Gelukkig sprak hij geen Engels dus discussie was niet mogelijk. Ik werd weer netjes terug bij het station gedropt en besloot om die 2 km naar m'n hostel maar te lopen vanaf daar. Op dat moment was ik wel even klaar met die opdringerige Indiërs. Negeren en doorlopen bleek de beste manier.

2. Spreek mensen aan voor 'hulp' die er sowieso geen baat bij hebben om jou verder te helpen. Zakenmannen, vrouwen, studenten, willekeurige voorbijgangers die 0 aandacht aan jou schenken. Dat zijn de besten. Bij alle mensen die uit zichzelf te hulp schieten, zit het bij voorbaat fout.

3. De weg oversteken in Delhi is een aardige uitdaging, ik volg het liefst Indiërs bij het oversteken van de weg door naast hen te lopen/rennen om veilig de weg over te steken. Ziet er misschien raar uit maar het is letterlijk een kwestie van jezelf voor het verkeer gooien. En dat doe ik liever niet alleen:)

4. Plannen maken is zinloos gebleken in India. Ik had mezelf ingeschreven voor een 7-daagse meditatiecourse vlakbij Varanasi, maar kon er niet eens komen. Het openbaar vervoer is zo onvoorspelbaar. Ook al had ik al met zo'n 5 uur vertraging rekening gehouden toen ik m'n ticket kocht, dat is zeker niet voldoende. Maarliefst 8,5 uur vertraging (vertrektijd kwam uit op 5.30 's nachts, niet ideaal als je alleen reist) en enorm grote kans op annulering van de hele treinrit heeft ervoor gezorgd dat ik op een totaal andere plek terecht ben gekomen. Ik wilde een bus ipv trein naar Varanasi nemen als tweede optie, maar ook die was al weg. Toen ik samen met een Braziliaans meisje 's avonds laat op een verlaten busstation stond, was bestemming Rishikesh nog de enige optie. Ik had geen idee waar dit lag en wat voor plek dit was, maarja toch maar die bus in gegaan. Beter dan alleen achterblijven op dat verlaten busstation 's avonds laat.

Dusja.. ups en downs, maar vooral veel leermomenten:) ik ben (na een helse nachtbusrit) op een supertoffe plek vlakbij het Himalaya gebergte terecht gekomen nu. Iets waar ik normaalgesproken zeker niet voor zou kiezen vanwege de kou (die enorm blijkt mee te vallen).. maar wel heel tof om in dit dorpje te zijn! Vooral na die hectische dagen in Delhi. Dusja, plannen maak ik niet meer in dit land. Per dag zie ik het wel en dat kan, zoals ook nu, verrassend goed uitpakken!

  • 03 Februari 2017 - 13:33

    Esther:

    Nichske!!
    Welcome to Dirty Delhi!

    En ik wil niet de belerende nicht spelen, maar ik had het je van tevoren gezegd!! Over het treinstation in Delhi en dat je aangesproken wordt door mensen die zeggen dat je niet goed zit en je dan naar een niet te vertrouwen toeristenbureautje brengen. Volgende keer, gewoon alles wat ze tegen je zeggen negeren, vriendelijk lachen, de Indier opzij schuiven en passeren! Maar dat weet je inmiddels wel.

    Ik hoop echt dat je reis lang genoeg is om de schoonheid van de cultuur en de manier waarop zij toeristen benaderen, te gaan waarderen of in ieder geval te begrijpen. Het is (in dat opzicht) zo'n rijk land!

    Ja, niks plannen is altijd het beste, maar ik dacht dat je daar al redelijk goed in was. Mooi dat een land als India jou, met al je reiservaring, nog lichtelijk van je stuk kan brengen. Ik geniet ervan! En kan niet wachten je over een paar maanden te spreken.

    Geniet nu eerst lekker van de stilte, rust en ruimte in het noorden! Vergeet Daramsala niet, dat ga je zeker waarderen!

    Liefs, Esther

  • 03 Februari 2017 - 13:53

    Monique Teulings:

    Haha herkenbaar. Veel plezier!Het boek Shantaram heb ik al vier jaar maar pfff veel te dik. Zal er maar eens nog een keer aan beginnen.

  • 03 Februari 2017 - 15:09

    Carolien:

    Wij hebben met jullie pap en mam te doen! Nou zijn wij ook nie zoveel gewend, hahaha! Hou je taai en tot het volgende verhaaltje.

  • 03 Februari 2017 - 16:44

    Annette:

    Weer een geweldig verhaal.uitkijken en genieten!

  • 03 Februari 2017 - 17:00

    Jessie:

    Hoi Ingrid , wat een avontuur !!! Weereen prachtig verhaal , je zou al die avonturen kunnen bundelen,en uitgever zoeken ! Bestseller

  • 03 Februari 2017 - 18:12

    Leo Somers:

    Dag Ingrid,
    Ik zie het door jouw beschrijving helemaal voor me ! Ben net als Esther benieuwd naar het vervolg ! En een gezonde achterdocht is blijkbaar niet verkeerd. Wel goed dat er afwisseling mogelijk is. Succes verder.
    Groet Leo

  • 04 Februari 2017 - 11:44

    Mevr.Thissen:

    Hallo Ingrid,
    Peter stuurt mij dit door en lees alles met veel verwondering, maar ook bewondering.
    Tjonge wat een land met neptoestanden.

    Kijk goedd uit, dat is je wel toevertrouwd, en geniet van deze periode in weer een in heel andere
    omgeving.

    Lees met interesse je volgende verhalen.

    Groetjes Mevr.Thissen

  • 06 Februari 2017 - 18:02

    Merel:

    Bikkel! Goed om te lezen dat je, je mannetje staat! Ik zie het al in beelden voor me, heerlijk! Geniet lekker.. en wees voorzichtig! Ik ga vanavond weer is goed zitten voor de posjes..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 05 Feb. 2012
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 124009

Voorgaande reizen:

12 Juni 2019 - 15 Juni 2019

Ayahuasca

10 Januari 2019 - 05 Maart 2019

Mexico, Belize & Guatemala

16 Januari 2018 - 20 Februari 2018

Zuid-Afrika

29 Januari 2017 - 25 Maart 2017

India

16 Oktober 2014 - 16 Oktober 2014

Zuid-Amerika

15 Oktober 2013 - 15 April 2014

Azië!

06 Februari 2012 - 30 November -0001

Working holiday Australia

Landen bezocht: