Bacalar - Reisverslag uit Bacalar, Mexico van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu Bacalar - Reisverslag uit Bacalar, Mexico van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu

Bacalar

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

30 Januari 2019 | Mexico, Bacalar

Een update vanuit het overheerlijke Mexico. Ik weet dat het in Nederland gruwelijk koud is dus kan me voorstellen dat dit verhaal enigszins jaloersmakend is, maar voor degenen die het leuk vinden om verder te lezen: Bacalar is het paradijs waar ik terecht ben gekomen. Bij aankomst in Cancún werd er al over het dorpje Bacalar gepraat. Er werd me aangeraden om Cancún zo snel mogelijk te verlaten en zoveel mogelijk tijd in Bacalar te spenderen. En dat advies heb ik gelukkig opgevolgd, want wat een superfijne plek is dit! Ik wist al gauw dat ik langer wilde blijven dus mijn plan was om op zoek te gaan naar (vrijwillers)werk om wat meer te leren over het leven hier en dat kwam gek genoeg al snel op mijn pad. De tweede avond zijn we met wat mensen van het hostel het dorp in gegaan en terecht gekomen in een bar waar iedere avond live muziek gespeeld wordt, el Galeon Pirata. Deze plek voldeed aan alles; super muzikanten, topsfeer en veel creativiteit. Naast live muziek waren er ook acrobaten en vuurshows. Een topavond al met al. De volgende dag kwam ik toevallig de jongen tegen die deze plek runt, Adrián. We raakten aan de praat en hij bood me werk aan. Ideaal! Aangezien ik niet al te lang kon blijven, ging het om een simpel baantje voor gratis accommodatie. De artiesten promoten in het dorp door te flyeren een paar uur voordat de show begint. Door het flyeren heb ik dagelijks meer mensen leren kennen, waardoor Bacalar steeds meer als een thuis is gaan voelen. Aangezien ik sowieso al superenthousiast was over Galeon Pirata sinds mijn eerste avond, was het promoten ervan een perfect baantje voor me. Dagelijks spelen de meest uiteenlopende muzikanten. Zo speelde de ene avond een van de grootste reggae artiesten van Mexico, vervolgens een Maya hiphop artiest uit Guatemala en daarna weer een jazzband uit Italië. Iedere avond is weer uniek. De artiesten verblijven na hun optreden in Adriáns huis waar ik ook verblijf. Zijn huis is dus altijd vol met mensen, niet alleen artiesten maar ook locals. Iedere dag stel ik mezelf weer voor aan nieuwe mensen die zijn huis binnenlopen en zich volledig thuis voelen daar (zelfs als Adrian er zelf niet eens is). Privacy en rust heeft die jongen 0,0. Een sleutel om het huis af te sluiten is er ook niet. Dit wordt gedaan door een stoel onder een deur te zetten als blokkade en de andere ingang dicht te draaien via het raam waar je vervolgens weer je hand kan binnen steken om de deur open te maken. Mooie ervaring om deze levensstijl mee te maken en te zien dat Adrián zijn focus volledig uitgaat naar muziek i.p.v. comfort en luxe. Zijn huis is ook wel de moeite van het omschrijven waard. Ik heb ratten voorbij zien rennen. Zijn douche bestaat uit een straal koud water en werkelijk niets is afgewerkt. Het is letterlijk een open huis doordat het dak (houten balken met daarop wat tinnen platen) niet bepaald aansluit op de muren en wanneer het regent, valt het water op verschillende plekken binnen. Voor iemand die zo succesvol is in wat hij doet en zelfs wordt overgevlogen naar Europa om daar festivals mee te organiseren is het apart om te zien dat hij in zo weinig comfort leeft. Maar dat is wel het laatste waar hij zich druk over maakt. Heerlijk om te zien hoe relaxed deze jongen met alles en iedereen omgaat.
Buiten de geweldige muziek om heeft Bacalar uiteraard nog veel meer te bieden, wat een topomgeving! Een groot meer dat ook wel het meer van de 7 kleuren blauw wordt genoemd door alle diepteverschillen, is hetgeen waar Bacalar bekend om staat. Heerlijk om te kayaken naar de mooiste plekken van het meer om daar het water in te duiken. Met een zeilboot hebben we zelfs ‘s nachts de maan eclips vanuit het water bekeken via vrienden die voor een zeilcompagnie werken. Ik was last minute uitgenodigd door de mensen die op dat moment in het huis van Adrián waren en daar heb ik uiteraard geen nee tegen gezegd:) Ook staat deze omgeving bekend om zijn cenotes, ondergrondse holtes waarin gezwommen kan worden. Geen dag hier verveelt, en de avonden in Galeon zijn geweldig. Conclusie: als je houdt van goeie live muziek, bijzondere ontmoetingen en een prachtige omgeving, breng dan een bezoekje aan het magisch mooie Bacalar! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Bacalar

Mexico, Belize & Guatemala

Backpacktripje door Midden-Amerika

Recente Reisverslagen:

20 Februari 2019

San Marcos

30 Januari 2019

Bacalar
Ingrid

Actief sinds 05 Feb. 2012
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 124018

Voorgaande reizen:

12 Juni 2019 - 15 Juni 2019

Ayahuasca

10 Januari 2019 - 05 Maart 2019

Mexico, Belize & Guatemala

16 Januari 2018 - 20 Februari 2018

Zuid-Afrika

29 Januari 2017 - 25 Maart 2017

India

16 Oktober 2014 - 16 Oktober 2014

Zuid-Amerika

15 Oktober 2013 - 15 April 2014

Azië!

06 Februari 2012 - 30 November -0001

Working holiday Australia

Landen bezocht: