Bangkok, Myanmar & Phi Phi - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu Bangkok, Myanmar & Phi Phi - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu

Bangkok, Myanmar & Phi Phi

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

17 November 2013 | Myanmar, Rangoon

Lieve mensen!

Het is alweer meer dan een maand geleden dat ik vanuit Amsterdam naar Bangkok ben vertrokken. Oftewel, tijd voor een update over het goede leven hier. Momenteel werk ik voor een paar maanden als touroperator op t heerlijke eiland Koh Phi Phi (voor degenen die geen idee hebben.. dit is het eiland waar de film 'the beach' is opgenomen). Hoe ik deze geweldige baan gevonden heb, volgt later in m'n verhaal. Om bij 't begin te beginnen...

Bangkok, verschrikkelijke stinkstad (naar mijn mening). Het plan was om er z.s.m. weer te vertrekken, maar het heeft anders uitgepakt. Samen met Aisha en Amanda, 2 Nederlandse meisjes waar ik de eerste 2 weken mee heb rondgereisd, had ik al vrij snel besloten om naar het onderontwikkelde buurland Myanmar te gaan voor een totaal andere ervaring. We moesten in Bangkok het visum regelen voor Myanmar (wat nogal veel tijd en moeite kostte) waardoor we uiteindelijke een hele week in Bangkok hebben gespendeerd. De tuktukritjes, de chaos in het verkeer, de smog, het straateten en de cheapest hostels.. we hebben 't overleefd!

Na een week was het dan eindelijk tijd voor Myanmar. En wat een topervaring. Aangezien 't land zo veel moois te bieden heeft, wilden we alles zien. Met als resultaat.. 5 nachtbussen in 1 week tijd (oftewel weinig tot geen nachtrust), iedere dag een andere stad/dorp en ontelbaar veel nieuwe indrukken aangezien 't gaat om een derdewereldland in ontwikkeling. De bevolking in Myanmar heeft echt indruk gemaakt.. Zulke lieve, gastvrije, behulpzame en bescheiden mensen. Met onze blanke huidskleur vielen we aardig op tussen vrijwel alleen maar locals. Er werd vanuit alle kanten naar ons gezwaaid, iedereen op straat lachte ons volop toe. Een en al vriendelijkheid, iedere dag weer. In dit land zijn veel wegen nog onverhard, mensen leven op straat en in zijstraatjes wordt eten bereid met een vuurtje en potten en pannen. En dat is dan in een van de grootste steden in Myanmar (Mandalay.. hoogtepuntje voor degenen die nog plannen hebben om Myanmar te bezoeken!). Aangezien er weinig auto's rijden, werden we de eerste dag vrij snel door een local opgepikt om achter op zijn 'taxi'scooter te stappen die bijna uit elkaar viel van ellende. Daar is het verder normaal om met zijn 5en op een scootertje gepropt te zitten, dus met z'n 3en was prima te doen ook al zag ik dat in de eerste instantie niet echt gebeuren. Met die scooter zijn we rondgereden in t superchaotische verkeer waar degene voorrang krijgt die het hardst toetert, een en al herrie op straat dus. Maar 't systeem werkt prima. Regels zijn er verder niet. In het pikkedonker op de grote weg tussen al het verkeer zonder enig voor- en achterlicht en zonder helm.. kan allemaal. Vond 't zelf alleen wat minder chill op dat moment, maar we zijn uiteindelijk heelhuids weer afgezet bij ons hotel!

De beste ervaringen waren de huisbezoeken bij locals om te kijken hoe de mensen leven en hoe de zelfgemaakte (bamboe)huisjes er vanbinnen uitzien. Helaas is hun Engels heel gebrekkig, maar we werden overal met open armen ontvangen. Vloerkleedje werd klaargelegd, thee en zelfgemaakte rijstkoekjes... Alles werd uit de kast gehaald om ons in de watten te leggen. Al met al supertevreden volk.. blij en heel dankbaar met wat ze hebben. We hebben de toeristische plekken/tours zo veel mogelijk ontweken, alleen in Bagan (een van de bekendste tempelsteden van Azie) was het onmogelijk om aan toerisme te ontsnappen. We hebben een hele leuke groep backpackers ontmoet daar, en met z'n allen een avond in 't beerstation gespendeerd waar het allergoedkoopste bier in town te vinden is. Prima voor de afwisseling! (Voor degenen die meer willen lezen over onze tijd Myanmar, Aisha heeft er een uitgebreid verslag over geschreven op haar site: www.aishawesly.waarbenjij.nu)

Eenmaal terug in Bangkok na een fantastische week Myanmar, heb ik afscheid genomen van Aisha en Amanda en ben ik doorgereisd naar een eiland in het zuiden van Thailand (Koh Tao) aangezien ik zin had in zon, zee en strand. Ook ben ik hier Kyle (de jongen met wie ik 2 maanden in Australie heb gereisd) tegen 't lijf gelopen. Supertof om elkaar weer te zien na een jaar! Maar na een paar dagen was ik wel weer uitgekeken op Koh Tao aangezien het laagseizoen was daar en het eiland voornamelijk gericht is op duikers.. dus via boot/bus/boot door naar Koh Phi Phi om mezelf te settelen voor een paar maanden. Na het afdroppen van m'n backpack ben ik in 't centrum rond gaan vragen naar werk. En meteen de eerste plek was raak. Ibex climbing and tours (www.ibexclimbingandtours.com).. Als touroperator verkoop en boek ik tours, 't bureau is aan de straat waardoor ik iedereen op straat aanspreek en uitleg geef over alle tours. En ja.. gezellig een praatje maken met iedereen, gemiddeld eens per week gratis op een tour mee en goed verdienen aangezien 't hoogseizoen is. Kan geen betere baan wensen! Mijn roommate met wie ik een bungalow deel is Frans, ze gaat me helpen met het verbeteren van m'n Frans zodat ik alle uitleg binnenkort ook in 't Frans kan geven.. Er zijn vrij veel Fransen hier op 't eiland en hun Engels is niet altijd even best, dus vandaar!

Verder zijn er veel toffe dingen te doen hier op 't eiland.. Iedere donderdag yoga op 't strand bij zonsondergang, zaterdags met een groepje hardlopen op 't strand, iedere avond gratis filmavond waar de nieuwste films te zien zijn op groot scherm op een dakterras en de gebruikelijke vuurshows op 't strand die iedere avond plaatsvinden.. echt niet normaal wat voor zieke trucs die Thaisen kunnen met vuurstokken. Verder gaat bijna iedereen hier iedere avond tot in de late uurtjes op stap met een emmer gevuld met sterke drank. Flinke feestjes gaande hier dus! Er is zelfs een bar waar je in de ring kan stappen om te gaan thaiboksen voor een gratis emmer drank.. kan er best lomp aan toe gaan. Ook de vuurshows op 't strand leveren nogal wat ongelukjes op, vooral het touwtje springen waarbij toeristen kunnen inspringen in een touw dat in de fik staat. Prima entertainment;)

Zo, dit was 'm weer voor nu.. Ik ga weer aan het ‘werk’!
Tot de volgende!

• 17 November 2013 - 09:49

Leo :

Hallo Ingrid,

Mooi verhaal. Weer veel nieuwe indrukken ! En een toffe baan ! Emmers vol drank is wel heel apart !

Groeten uit Vorstenbosch waar zojuist Sinterklaas is gearriveerd !

• 17 November 2013 - 10:13

Annette Van Loon:

Hoi Ingrid,

Weer heel wat nieuwe ervaringen opgedaan. Super om je zo overal tussen te kunnen mennen.
    heel veel plezier met je baan, en we wachten weer op volgende verhaaltje met nieuwe belevenissen.
    groetjes uit Drenthe.

De van Loontjes.

• 17 November 2013 - 10:41

Sophie:

Pffff jaloers!!! Wat ontzettend gaaf klinkt dat allemaal. En wat goed van je Frans!! Xxxx

• 17 November 2013 - 10:42

Maria Somers:

Ingrid,

Wat fijn om iets van je te horen. Wat ben je weer goed terecht gekomen, met je geweldig nieuwe baantje. Lijkt me erg leuk, je geld verdienen met vertellen. Iets wat jij erg goed kunt.
    Ook geweldig leuk om te lezen hoe jullie ontvangen zijn in Myanmar ( het is maar goed dat je er heen gegaan bent ha, ha). Weer een ervaring rijker. Groetjes en blijf doorgaan met verhalen schrijven. Ik geniet ervan.

Maria

• 17 November 2013 - 19:23

Henriette:

hoi Ingrid,
    Ik zit bij je mama Reggie op het koor.
    Vandaar dat ik soms verhalen hoor over haar reislustige dochter.
    Super om dit allemaal zo mee te maken.
    Nog heel veel plezier en vooral ervaringen opdoen en genieten gr. jet

• 17 November 2013 - 22:42

Jan & Nicky:

Nog heel veel plezier toegewenst de komende tijd!

• 18 November 2013 - 14:50

Carolien Van Erp:

Hey!
    Wij hebben ook je story gelezen. Gaat goed, houwe zo!
    Groet uit Drenthe, maar dan die andere familie. Tjeu

• 22 November 2013 - 16:46

A3:

GAAF!!!! :D

Ingid in dr element, yes yes!

• 28 November 2013 - 10:44

Jessie V Erp:

Hoi Ingrid,
    Geweldig verhaal, wat een indrukken doe je daar op, fantastisch, en dan zo n leuke baan , helemaal top !
    Flink genieten en doe wel voorzichtig !!, Houdoe, en veel groetjes Tante Jessie X