Eerste week in Afrika - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu Eerste week in Afrika - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu

Eerste week in Afrika

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

26 Januari 2018 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Ik was eigenlijk niet van plan om een blog te schrijven voor mijn relatief korte reis hier in Zuid-Afrika, maar wat ik tot toe gezien en meegemaakt heb is toch zeker wel even de moeite! Via via ben ik terecht gekomen in een boerendorpje aan de rand van het Krugerpark waar ik samen met Els (een ander Nederlands meisje die ik op deze reis heb leren kennen) bij locals verblijf die een lodge runnen. Aparte ervaring, ik was namelijk niet echt voorbereid op de discriminatie die hier heerst. De verschillen tussen blank en zwart (zoals ze het hier noemen) zijn hier ongelofelijk, alle werkers met een donkere huidskleur worden als dom en onbetrouwbaar gezien en zo ook behandeld. Heftig om van zo dichtbij mee te maken. De problemen lopen tegenwoordig zodanig uit de hand dat deze bevolkingsgroep op hun manier wraak neemt. Er zijn in de afgelopen maanden al verschillende blanke boeren in het dorp vermoord. Een vriend van de familie vertelde ons ook dat de situatie met de dag onveiliger wordt. Om die reden is hij zich al aan het oriënteren op een emigratie naar Australië. Vreemd om deze cultuurverschillen van zo dichtbij mee te maken en te zien wat het met mensen doet. En ook erg ongemakkelijk om als 'blanke' tussen alle donker gekleurde vrouwen rond te lopen die letterlijk het hele huishouden en de lodge runnen. Oma (die ons haar 'baby's' noemt) laat ons ook werkelijk niets doen.. want dat doen 'die zwarten' wel. Ik heb er veel vragen over gesteld omdat het pijnlijk is om te zien hoe onrechtvaardig deze mensen behandeld worden, maar in ogen zorgen ze goed voor hun werkers aangezien deze mensen dankzij hen een baan hebben. De familie waar we verblijven is enorm recht voor hun raap en drinken, schelden en roken vrijwel de hele dag door. Toen ik geen zin had om de sigaar te roken die vader me aanbood werd ik bijv. een 'fuckin pussy' genoemd, om maar een voorbeeld te geven;) Ondanks dat wordt er wel ontzettend goed voor ons gezorgd en komen we niets tekort! Vooral niet als het gaat om vlees.. Vlees eten is hier een hoofdbezigheid. Worst voor ontbijt, speklap voor lunch en steak als avondmaaltijd is hier normale gang van zaken. Soms nog een beetje witbrood erbij maar groenten/fruit zit er niet in. 'Fruits? Veggies? I'm not a fuckin monkey hey!' Dusja, die levensstijl was wel even afzien voor mij haha. Maargoed, even over naar al het positiefs van m'n eerste week hier! Via vrienden die Els hier al had leren kennen zijn we gaan kamperen en vissen. Dit bleek voor de locals een heel belangrijk event te zijn, alles draaide om de visvangst en er werd dan ook alles uit de kast gehaald om de grootste vissen te vangen. Dode aap en rendier als aas gebruiken was een van hun tactieken, kun je nagaan wat voor een monsters we uit het water haalden. 's Nachts was de vangst nog groter dus zijn we 's avonds laat op de boot gestapt om nog even mee te gaan. De jongens gingen de hele nacht door... en wij zijn weer met de boot bij ons tentje afgezet. Els en ik hadden ook nog wat visjes gevangen maar we vielen helaas niet in de prijzen! Bij een lokaal evenement als dit is het hele dorp van de partij, dus inmiddels hebben we zowat alle familieleden van iedereen leren kennen. Grappig hoe je in zo'n korte tijd meegenomen wordt in de dorpscultuur. Stephen (een jongen die letterlijk uit de hemel is komen vallen) heeft ons overal mee naartoe genomen en echt alles voor ons geregeld om ons een toptijd te laten beleven. Hij heeft ons o.a. mee naar het krugerpark genomen voor een 3 daagse safari waar we veel wilde dieren gezien hebben. Olifanten, cheeta's, giraffen, leeuwen, zebra's etc. Echt supermooi om die dieren in het wild te zien van zo dichtbij.
Eenmaal terug in de lodge was het alweer tijd om onze spullen te pakken voor een roadtrip die we vanuit East London gaan starten. Met een gehuurde auto willen we via de kust naar Kaapstad rijden. Dus was het vandaag alweer tijd om gedag te zeggen tegen de familie, mensen van de lodge, en oma in het bijzonder. Wat een prachtmens, met haar verhalen over naaktzemmen en paaldansen (wat ze dan ook nog even levendig uitbeeldt door haar been om een boom heen te slaan). Oma kent geen schaamte, en was maar al te graag met ons mee gaan backpacken. Maargoed, inmiddels zitten we al in de bus, onderweg naar de kust.. helaas zonder oma!

• 26 Januari 2018 - 17:16

Ans:

Spannend veel plezier!!

• 26 Januari 2018 - 17:24

Merel:

Goed verhaal Ingrid!

• 26 Januari 2018 - 18:08

Annette:

Weer heel wat meegemaakt. Nog veel plezier

• 26 Januari 2018 - 21:19

Marlies Teulings:

Hoi Ingrid, ik wist niet dat je er weer tussenuit was. Maar je amuseert je prima. Hoe lang blijf je nog? Wat je nu meegemaakt hebt is wel echt het platteland. Ben benieuwd hoe je Kaapstad ervaart. Is volgens mij weer een hele andere wereld. Als je in Kaapstad bent is er een hotel in het centrum wat volgens Monique erg leuk is . Het heet daddy longleg. Het ligt in het uitgaanscentrum, nog een fijne vakantie en tot ziens of mails!

• 26 Januari 2018 - 22:31

Jessie:

He Ingrid , heb zojuist jouw verslag/verhaal gelezen !hoorde vanjou vader dat je weer in de pen was geklommen , mooi om te lezen , nog een fijne tijd! Houdoe war and take care!!!

• 27 Januari 2018 - 15:29

Leo Somers:

Hallo Ingrid,
    Ik wist niet dat het al weer zo ver was. Nu dus in Afrika ! Weer met belangstelling gelezen. Een echte zwart-wit tegenstelling daar dus ! Blank en zwart mag je tegenwoordig in Nederland niet meer zeggen Hierover maken wij ons hier dus ook al druk !
    Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen daar. Ik zie jouw volgend verslag tegemoet. Nog veel "nieuws" toegewenst.
    Groet Leo

• 28 Januari 2018 - 09:37

Maria:

Ingrid,

Wat een leuk verslag. Fijn dat je het weer zo goed getroffen hebt op je eerste adres.
    Geniet van deze mooie reis en ik zie al weer uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes Maria

• 28 Januari 2018 - 10:29

Carolien:

Hoe kort een reis ook (in jou ogen!), het is altijd mooi om te lezen wat je beleefd. Fijne vakantie en geniet ervan.

• 31 Januari 2018 - 12:09

Ans :

Hoi Ingrid,
    Altijd leuk te lezen wat jij ziet en meemaakt!!Hele fijne vakantie nog maar ik hoop dat het sfeertje rond Kaapstad beter is. Groetjes