Eastcoast met Ruud - Reisverslag uit Cairns, Australië van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu Eastcoast met Ruud - Reisverslag uit Cairns, Australië van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu

Eastcoast met Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

28 Augustus 2012 | Australië, Cairns

'Are there any people from Holland in this place??' Jawel hoor, Ruud is in de Arts factory gearriveerd; de plek waar ons Oostkustavontuur is begonnen. Na een warm weerzien belandde Ruud al gauw in een cultuurshock. Nog geen 5 minuten in de Arts factory en de eerste joint werd al door verschillende hippies aangeboden. Drugsverslaafden, gekgeklede figuren en het wonen in tenten was toch wel even wennen. 'Nooit gedacht dat Ingrid het hier langer dan 24 uur zou uithouden.' Maar na een aantal dagen was Ruud al snel ingeburgerd.. Baard laten staan, ongewassen kleren en eten uit vuilnisbakken werd al gauw een gewoonte. Nee zonder grappen, het primitieve Arts factory leven is niets voor Ruud maar de mensen kon hij zeker wel waarderen. Gezamelijke maaltijden in de jungle, hardlopen op het strand, muziek maken en surfen.. Byron bay verveelt nooit. Ingrid heeft met moeite afscheid genomen van iedereen en liftend hebben we onze trip voortgezet naar Brisbane.

Een stinkhostel is waar we per toeval terecht zijn gekomen, maar voor 1 nachtje was dat wel te doen. Na een biertje in de Irish pub en een museumbezoek (waarbij Ruud vooraan in de wachtrij stond te popelen om het eerste schilderij aandachtig te bestuderen) was het tijd om door te gaan naar de volgende bestemming: Noosa!

Na een lift naar Noosa en 20 dollar rijker vanwege een gulle Australier die ons financieel wilde ondersteunen, was het weer eens tijd om te sporten (Ruuds invloed is te merken). Surfen, kayaken, hardlopen, buikspierkwartier en een wandeling van 15 km was wel weer even voldoende voor de 2 dagen die we in Noosa hebben doorgebracht. De supermooie omgeving en een chill hostel maakte Noosa zeker de moeite waard.

Vervolgens door naar Rainbow beach, dit was de locatie die ons voorbereidde op onze trip naar Fraser Island. De hostelgids heeft ons meegenomen op een tour door de omgeving inclusief sandboarden en de mooiste zonsondergang die we ooit gezien hebben. Na wat drankinkopen bij de locale bottleshop en instructies over hoe we een 4wheeldrive op het strand en in de jungle moesten rijden, was het de volgende dag tijd voor Fraser Island!

Fraser eiland is een van de mooiste plekken van Australie waar iedere backpacker sowieso geweest moet zijn. De 3 dagen en 2 overnachtingen op dit eiland zijn geweldig geweest. Kort samengevat: De Engelse jongens die in onze groep zaten hebben ons laten zien wat terrordrinken is; Ruuds verjaardag was onvergetelijk; Primitief kamperen tussen de dingo’s met kampvuur en drankspelletjes heeft de avonden compleet gemaakt; Jeep rijden door de jungle; Zwemmen in champagne pools; Voetballen op het strand; Sterren kijken… en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Fraser Island was absoluut een van de hoogtepunten!

Na deze trip heeft Ingrid contact opgenomen met een local uit 1770 (die toevallig een aantal dagen in de Arts factory is verbleven) bij wie we terecht konden voor een aantal dagen. Liften duurde echter langer dan verwacht waardoor we een stop hebben moeten inlassen in Hervey bay. Hier hebben we een rustige filmavond in het hostel gehad en gelukkig 2 jongens leren kennen die ons de volgende dag een lift konden geven naar 1770.

Aangekomen bij Neil in 1770 voelden we ons meteen thuis. Er waren meerdere backpackers die bij hem verbleven om op zijn ‘boerderij’ (een paar kippen en een groententuintje) te werken voor accommodatie. Zijn zus en ouders wonen op dezelfde 40 hecatare grond; klein familiedorpje dus. Neil is eigenaar van een LARCbedrijf dat hij jaren geleden heeft opgezet. Een LARC werd in de oorlog gebruikt als strijdmiddel, maar tegenwoordig worden deze ‘boten op wielen’ door Neil gebruikt om touristische tours mee te geven op zee. Spontaan als Neil is heeft hij ons meteen de volgende ochtend (om 5.30) meegevraagd om garnalen op te halen op zee zodat we die voor avondeten konden gebruiken. Hierbij hebben we zelf ook even mogen varen, echt super. Tijdens de 5 dagen die we bij Neil hebben doorgebracht hebben we een aantal LARCtrips mogen meemaken. Neil maakte er iedere dag een topdag van.. we waren er eigenlijk om voor gratis accommodatie te werken maar doordat hij ons alles wilde laten zien en meemaken, is dit er nauwelijks van gekomen. Een barbecue in zijn villahuis een eindje verderop, een visserstrip op de great barrier reef waarbij we zelfs een haai hebben gevangen, snorkelen tussen zeeschildpadden, kangoeroes spotten, paardrijden, hardlopen op het strand.. we hebben onze tijd in 1770 100% benut dankzij Neil!

Na 5 supermooie dagen was het weer tijd om door te reizen aangezien onze Whitsundaystrip ook nog gepland stond. In Airlie beach (de locatie waar we verbleven voordat we gingen zeilen op de Whitsundays) kwamen we veel vrienden tegen waarmee we tijdens onze trip veel zijn opgetrokken. Met zijn allen zijn we die avond naar een lokaal festival gegaan. Airlie beach is een heel vet dorp om te verblijven. Goede sfeer, leuke winkels en een mooie lagoon! Het weer was super dus we hadden alle vertrouwen in onze zeiltrip de volgende dag.

De Atlantic clipper (ook wel bekend als de partyboot van de Whitsundays) was de boot waar we 3 dagen op zijn verbleven. De boot die we in de eerste instantie geboekt hadden zat niet vol genoeg dus vandaar dat we op de clipper zijn beland. De eerste dag op deze boot is onze drankvoorraad gehalveerd tijdens partyavond nummer 1 (toen wisten we nog niet hoe hard de tweede avond zou worden). Na een brakke ochtend was het tijd voor een strandbezoek aan het mooiste strand van Australie. Onverwachte regen, kou en bewolking die dag was jammer, maar ondanks dat was de omgeving nog steeds geweldig. Net zoals het snorkelen in de great barrier reef, onbeschrijfelijk mooi.
De avond werd alweer vroeg ingeluid door dronken Ieren die wel zin hadden in een feestje. Deze avond was er een ‘king of the clipper contest’.. Verkleedpartijen, verschillende opdrachten en massaal drinken was waar het om ging. Uiteraard kwam de winnaar uit Ierland die door met zijn piemel te zwaaien en aapritmisch rond te springen de contest met gemak gewonnen heeft.

De volgende ochtend hebben we weer mogen snorkelen; de beste manier om de dag te beginnen. Hierna gingen we alweer terug naar Airlie beach waar we nog een potje Trivia hebben gespeeld met onze Engelse vrienden om onze algemene ontwikkeling een beetje op te krikken. Helaas net op de tweede plaats geeindigd waardoor we de hoofdprijs zijn misgelopen.

Ingrid had hierna heel veel zin om door te gaan naar Mission beach vanwege een geboekte skydive.. maar eenmaal aangekomen in Mission beach was het nog steeds regenachtig waardoor de skydive naar een week later is verzet. Ruud heeft zichzelf nog wel weten te vermaken met een potje voetbal met de locals. Verder was er weinig te doen in het dorp dusss op naar Cairns!

Eerste indruk van Cairns: super! Deze stad heeft alles waarover een stad zou moeten beschikken.. het beste hostel (op de Arts factory na dan), leuke uitgaansgelegenheden, hardlooppaden inclusief excercise stations (oftewel gratis fitnessen en groepslessen in openbare parken), mooie lagoon.. En echt alles is goedkoop in Cairns, dat zijn we niet gewend. Ook in deze stad kon Ruud niet wachten om een museum te bezoeken, dit keer ging het om een streetart tentoonstelling. Stappen was er tot dusver nog niet zo veel van gekomen maar dat hebben we zeker goed gemaakt in Cairns. Alle backpackers gingen iedere avond naar de meest ‘foute’ kroeg ooit vol met trashy sletjes (volgens Ruud stijlvol geklede dames met interessante gespreksstof) en fitnessbazen.. maar met onze eigen vriendengroep hebben we ons supergoed vermaakt! Om ook nog wat meer van de omgeving te zien hebben we een trip naar Cape tribulation geboekt (het oudste regenwoud ter wereld + slechtste gids ter wereld). De natuur en overnachting in het rainforest waren geweldig. De aborginonalgids daarentegen mag wel een afspraak maken bij de logopedist, niet te verstaan die kerel. De laatste dag van Ruuds Australische avontuur hebben we scooters gehuurd waarmee we via de snelweg overal naartoe konden. Wel even wennen tussen het Australische verkeer maar de ideale manier om veel te zien!

Deze korte samenvatting (maar voor jullie vast erg lang) geeft hopelijk een beeld van onze toptijd hier. Ingrid gaat nog tot februari verder genieten van de Australische en Nieuw-Zeelandse levensstijl en voor Ruud zit het er helaas alweer op. Een superervaring om nooit te vergeten!

• 28 Augustus 2012 - 12:01

Nico En Carolien:

Hoi Ingrid en Ruud,

Joh hey! Geweldig als je dit verhaal leest, maar jullie hebben het echt beleefd. Moet super ervaring zijn. Wordt bijna jaloers, HH!

Groetjes, Nico Carolien en kids

• 29 Augustus 2012 - 10:56

Maria:

Ingrid,

Fijn om te lezen dat je zo geniet van jouw avontuur in Australië. En heel mooi dat Ruud even heeft kunnen meegenieten. Ik denk dat hij nog wel langer had willen blijven. Leuke foto's vult het verslag goed aan.

Groetjes van Leo en Maria

• 29 Augustus 2012 - 20:35

Esther:

Poeh! Vervelen is er niet bij geloof ik. Ba-len... Ik heb met jullie te doen... Sterkte!!