New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu

New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

17 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

30 januari 2013, 6.07 pm, Christchurch airport. De terugreis gaat beginnen. Na een jaar weg te zijn geweest ben ik zelfs zenuwachtig voor m’n thuiskomst. Het zal zwaar zijn om deze geweldige levensstijl achter te laten…

De afgelopen 2 maanden heb ik door Nieuw-Zeeland rondgereisd en gewerkt (als ik het werken mag noemen). Bij aankomst in NZ ben ik al vrij snel als fruitverkoopster aan de slag gegaan, wat een heerlijke baan. De hele dag buiten in de zon en als er tussendoor geen klanten zijn, is alles prima. Gitaarspelen, lezen, tekenen… superrelaxed. Samen met zo’n 25 backpackers van Argentinië tot aan Japan werkte ik voor deze organisatie genaamd ‘Fruitvans’. We leefden met z’n allen in een huis, nogal krap. Iedereen sliep overal en nergens (op de vloer in de woonkamer, in tenten buiten, een schuur, campervans en de gelukkigen hadden een slaapkamer die met zessen gedeeld werd). Oftewel 0 privacy, maar een onbeschrijfelijk goede sfeer vol met verschillende culturen en veel muzikanten. Iedere dag waren er gezamenlijke maaltijden en versgebakken koekjes, cakes, muffins etc. Geen plek in NZ heeft deze kunnen overtreffen.

Na twee weken voor Fruitvans te hebben gewerkt, ben ik doorgelifd naar Raglan.. de beste surfspot in NZ. En ja, de golven waren inderdaad perfect! Toch miste ik Fruitvans zeker wel, na een weekje Raglan kon ik niet wachten om weer terug te gaan naar Fruitvans. Het was namelijk kerst, en ik had het niet uitgebreider kunnen vieren dan daar. Zo’n geweldige kerstavond zal ik niet gauw meer mee maken. We waren met 64 man in totaal, 5 Franse koks en veel alcohol; de ideale combinatie voor een geweldig kerstfeest. Eerste kerstdag zijn we met z’n allen naar het strand gegaan en na de kerstdagen ben ik naar Taupo gelifd. Liften in NZ is trouwens echt aan te raden. Mensen stopten soms al voordat ik m’n hand ook maar uitstak. Dus de rest van het Noordeiland heb ik liftend gezien, leukste manier ook. Na een paar dagen in Taupo en een couchsurfbezoekje in Tongurira, was het alweer nieuwjaar. Mijn keuze voor Nieuwjaarsavond ging uit naar Wellington (wist toen nog niet dat het ook wel bekend staat als windy Wellington). Uiteraard was het vuurwerk afgelast vanwege de wind, had echt totaal geen nieuwjaarsgevoel maar ondanks dat toch een leuke avond gehad! Deze avond heb ik Jaysi leren kennen, een meisje uit California. Die zelfde avond hadden we besloten om samen verder te reizen door samen een auto te huren voor 11 dagen. En wat een goede keuze! Jaysi is een van de meest geweldige personen die ik ooit ontmoet heb. En onze roadtrip, daar kan ik wel een boek over schrijven. We hebben als een stel paupers geleefd. Na 3 nachten in de auto te hebben geslapen waarbij we wakker werden gemaakt door politie of uit onszelf wakker werden door de kou, werd het tijd om gebruik te maken van hostels. Betalen zat er niet in, aangezien de auto + benzine al boven ons budget was. Deze goedkope manier van leven heeft echt geweldige situaties opgeleverd. Bijna overal sneakten we binnen om gebruik te maken van hostelfaciliteiten (keuken, douche en soms zelfs een bed).. Verder zijn we op een boerderij beland vanwege een local die ons aanbood om in haar guesthouse te slapen. De volgende ochtend hebben we een mooie rondleiding op de boerderij gekregen met de quad waarin ze ons rondreed. Vervolgens gingen we door naar de bekende gletsjers aan de westkust en alle andere mooie plekken die dit land rijk is. Het hele zuideiland hebben we gezien met onze auto en in ieder dorp gingen we opshoppen (oftewel.. shoppen in tweedehandswinkels). Hierbij vonden we de meest geweldige dingen om onze roadtrip compleet te maken.. zoals een casettebandje met een cursus Hindi en een dirty spanish boek om ons Spaans op te krikken. Ook vonden we hier dekens voor de koude nachten die we in de auto doorbrachten. Tijdens de roadtrip hebben we een aantal lifters opgepikt. Twee Zwitserse jongens zijn drie dagen met ons meegereisd (tot aan Queenstown). Hoe we het drie dagen met die gasten hebben kunnen volhouden is nog steeds een raadsel, zij werkten echt op onze zenuwen met hun plangedrag. Maar gelukkig hadden we trivia, ons favoriete kennisquizspel, dat ons erdoor heen heeft gesleept. In Queenstown hebben we die jongens zo snel mogelijk gedropt en gelukkig reisden zij de volgende dag weer door naar een volgende bestemming.

Na 5 dagen in Queenstown, ben ik doorgelifd naar Oamaru waar ik zou gaan werken in een artgallery hostel. Om 4 uur zou m’n werkshift beginnen en ik was vrij laat begonnen met liften, maar gelukkig was ik nog net op tijd voor m’n eerste werkdag. Na alle baantjes die ik het afgelopen jaar heb gehad, dacht ik dat het niet beter zou kunnen.. maar toch wel! Dit keer mocht ik namelijk schilderen voor gratis accommodatie. Beter had ik het niet kunnen treffen. Iedere dag heb ik drie uurtjes ‘gewerkt’ en samengeleefd met de andere werkers van dat hostel. M’n leven in Oamaru bestond uit muziek maken, schilderen, strandbezoekjes, artgallery’s bezoeken, gezamenlijk maaltijden maken en spelletjes spelen. Jaysi en een andere vriend van me zijn nog op bezoek gekomen wat erg gezellig was. De ideale manier om m’n tijd in NZ af te sluiten.

Een dag voordat ik naar Christchurch airport terug zou liften voor m’n vlucht naar Sydney, kwam er toevallig een man binnengelopen die een extra auto had die naar Christchurch gebracht moest worden. Hoe toevallig.. alweer geluk! Ik kreeg de autosleutels en een navigatiesysteem en de volgende dag mocht ik de auto naar Christchurch rijden. Na een reis van zo’n 4 uur was meneer was blij dat ik de auto heelhuids had teruggebracht, het was namelijk de auto van een vriend van hem. Gaat allemaal zo makkelijk daar in NZ.
Eenmaal aangekomen in Sydney was mijn plan om 2 nachten op het vliegveld te blijven slapen aangezien ik niets had geregeld en geen zin had om overal met m’n tassen heen te sjouwen. Toen bleek dat het vliegveld ’s nachts zou sluiten, heb ik maar besloten om wat mensen te smsen die in Sydney woonden om via hen iets te regelen. De eerste reactie kwam van Paul, een jongen die ik tijdens het stappen in Queenstown 5 minuten gesproken had. Hij wist gelukkig nog wie ik was en kwam me een uurtje later ophalen op het vliegveld. Samen met een Frans meisje dat ik op het vliegveld had leren kennen ben ik met hem mee gegaan. Hij had onderdak voor ons geregeld in Bondi beach bij een vriend van hem. Mijn laatste dagen in Bondi beach zijn onbeschrijfelijk! Paul en zijn vrienden hebben echt geweldig voor ons gezorgd, ondanks dat we hen totaal niet kenden. Typische Australische gastvrijheid. Hardlopen en frisbeeën op Bondi beach, ’s avonds uit eten, een kroegbezoekje waarbij we hebben gewed op een bokswedstrijd, een BBQ in een van hun vakantiehuisjes aan het strand en zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze 3 dagen in Bondi kan ik tot een van m’n hoogtepunten van m’n reis benoemen.

Mijn terugreis was wel even spannend. Niemand in NL (op een vriend van me na die me oppikte op Schiphol) wist dat ik 5 dagen eerder naar Nederland zou komen. Superleuk om m’n ouders, broer, vrienden en vriendinnen te verassen door onverwachts voor de deur te staan. Geweldige thuiskomst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Working holiday Australia

Recente Reisverslagen:

17 Februari 2013

New Zealand

03 December 2012

Roadtrip!

25 Oktober 2012

Port Douglas

28 Augustus 2012

Eastcoast met Ruud

10 Juni 2012

Update!
Ingrid

Actief sinds 05 Feb. 2012
Verslag gelezen: 639
Totaal aantal bezoekers 124065

Voorgaande reizen:

12 Juni 2019 - 15 Juni 2019

Ayahuasca

10 Januari 2019 - 05 Maart 2019

Mexico, Belize & Guatemala

16 Januari 2018 - 20 Februari 2018

Zuid-Afrika

29 Januari 2017 - 25 Maart 2017

India

16 Oktober 2014 - 16 Oktober 2014

Zuid-Amerika

15 Oktober 2013 - 15 April 2014

Azië!

06 Februari 2012 - 30 November -0001

Working holiday Australia

Landen bezocht: