Roadtrip! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu Roadtrip! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ingrid Erp - WaarBenJij.nu

Roadtrip!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

03 December 2012 | Australië, Melbourne

'Don't cry because it's over, smile because it happened'... het beste advies dat iemand me in Byron bay ooit gegeven heeft. Twee maanden lang heb ik met Kyle van Port Douglas (Noord-Australie) door de outback tot aan Melbourne in het zuiden gereisd. En nu sta ik er weer alleen voor. Op het moment ben ik fruit aan het verkopen in een dorpje in Nieuw-Zeeland en zolang er geen klanten zijn kan ik tussendoor mooi m'n blog schrijven!

Samen met Kyle heb ik 2 geweldige maanden doorgebracht. In Port Douglas hebben we elkaar leren kennen en vanaf die dag iedere dag samen doorgebracht (het afscheid was dus niet erg makkelijk, maar dat hoort er helaas bij..). Vanaf Port Douglas zijn we naar Cairns gegaan om daar op het vliegtuig te stappen richting Darwin. Het klimaatverschil was wel even flink te merken. Het kan voor mij normaalgesproken niet warm genoeg zijn, maar Darwin ging net iets te ver. Laat in de avond was het wel prima uit te houden, wat goed uitkwam voor onze straatact waarbij Kyle halfnaakt verkleed ging als een LMFAO artiest. Was even spannend aangezien het voor ons allebei de eerste keer was als 'straatartiest' en we wisten niet wat te verwachten, maar wat een topavond! We hebben een aantal uur gedanst op de meest foute muziek en daarbij 285 dollar verdiend, dus dat was mooi meegenomen! Kyle voelde zich in het begin wel even ongemakkelijk met z'n panterprintonderbroekje, maar door alle positieve reacties op straat was hij daar gauw overheen!
Wat verder leuk was in Darwin was de bioscoop waar we iedere avond gewoon naar binnen konden lopen zonder dat iemand kaartjes checkte of ons tegenhield. Typisch de Australische relaxtheid.. ze vragen erom. Een van de films die we hebben gezien, the intouchables, is een film die iedereen gezien zou moeten hebben, echt super. (Dus bij deze, vergeet 'm niet!)

Voordat we Darwin gingen verlaten stond een trip naar Kakadu National Park nog op de planning, een natuurpark ter grootte van Wales. We hadden ervoor gekozen om een 3 daagse tour te boeken om er zo veel mogelijk van te zien. De groep had leuker gekund (we kwamen terecht in een groep die bestond uit 3 stugge figuren die nauwelijks Engels spraken), maar de gids was gelukkig goed en de plekken die we gezien hebben zijn echt niet te vergelijken met alles wat ik tot dusver gezien had, dus zeker de moeite waard!

De dag na terugkomst van Kakadu was het tijd om campingspullen en een auto te regelen voor de outbacktrip naar het zuiden. Met geluk hadden we een relocationcar kunnen regelen, die binnen 9 dagen in Melbourne moest worden afgeleverd. 9 dagen is niet heel ruim voor een trip van bijna 5000 km, maar goed te doen! Na veel water en 'blikvoer' te hebben ingeslagen, was het tijd voor vertrek! Al gauw kwamen we er achter dat we niet zo goed voorbereid waren met maar 1 dunne slaapzak. De nachten in de outback waren superkoud, en aangezien we geen matjes/luchtbed hadden en dus op de grond sliepen, heeft het er ook niet warmer op gemaakt. Ondanks dat is deze trip echt een superervaring geweest. Verschillende aboriginaldorpen, heel veel mooie natuur, de meest primitieve manier van kamperen en natuurlijk de bekende Uluru berg in 't midden van het land hebben deze trip zeker compleet gemaakt. Wat verder wel opvallend was waren de vele afgelegen benzinepompen en verlaten winkeltjes.. beetje vergelijkbaar met de film jeepers creepers. We hebben veel goede horrorfilmlocaties gezien onderweg!
Verder was het wel verleidelijk om ons eigen rijtempo te bepalen aangezien we geen politie verwachtten in de outback. Helaas toch een boete opgelopen van maarliefst 730 dollar.. Maargoed aangezien ze me in Nederland niet achterna gaan zitten is dat nogal geldverspilling dus niks aan de hand verder. Boetes betalen is in Australie niet nodig als je backpacker bent, een reden om nog meer van dit land te houden!

Eenmaal in Adelaide aangekomen zijn we bij wat vrienden van Kyle op bezoek gegaan die onlangs naar Australie geemigreerd zijn. Een poolparty, BBQ en de luxe om in een echt bed in een warme kamer te slapen was wel even wennen, eindelijk fatsoenlijke nachtrust na 6 vrieskoude nachten! De volgende dag zijn we begonnen aan de bekende Great Ocean Road richting Melbourne. Ondanks dat ik inmiddels al zo veel mooie dingen gezien had heeft dit toch weer veel indruk gemaakt. De great ocean road heeft ons meer dagen gekost dan verwacht aangezien er ongeveer iedere 10 km plekken zijn om te stoppen voor het mooie uitzicht.

Toen we eenmaal in Melbourne waren, viel het stadsleven even vies tegen na zo'n 9 dagen in de natuur te hebben gekampeerd. Allebei wilden we zo snel mogelijk weg uit de stad (nooit van mezelf verwacht haha) maar uiteindelijk toch besloten om te blijven, en achteraf gezien maar goed ook! Na een paar dagen ontdekte ik namelijk hoeveel er te doen was in Melbourne. Meditatielessen, een lokaal movember tafeltennistournooi (hoogtepuntje!), verschillende tentoonstellingen, pinguins spotten op het strand in st Kilda, heel veel streetart, het grootste casino van Australie, botanic gardens, goede stapavonden en huisfeesten, fitness, nightmarkets, gratis bustours... 0,0 tijd voor verveling! Melbourne is veruit de meest geweldige stad van Australie, vind ik dan.

Na een toptijd in Melbourne was het voor mij tijd om op het vliegtuig naar Brisbane te stappen en vanuit daar door te gaan naar Nieuw-Zeeland. Of Kyle en ik elkaar ooit nog gaan zien weet ik niet, we wachten af hoe het loopt... In ieder geval kan ik terugkijken op een supermooie tijd samen met ontelbaar veel goede herinneringen!

• 03 December 2012 - 11:21

Tanta Annette:

Hoi Ingrid,

Weer een super reisverslag.
    Nog een maand of 3 en je
    bent weer terug een een koud nat
    kikkerlandje,
    Geniet er nog maar van.
    Groetjes, uit Drenthe

• 03 December 2012 - 20:39

Leo S Te V:

Hallo Ingrid,

Weer mooie avonturen ! Ga je straks nog een boek hierover schrijven ?
    De film The Intouchables hebben Maria en ik onlangs ook gezien en wel in de nieuwe bioscoop Industry te Veghel op de Noordkade ! Inderdaad een mooie humoristische film !
    Ik hoop voor jou dat ze inderdaad de boete niet gaan innen ! Vanuit Duitsland wisten ze mij in ieder geval wel te vinden !
    Kennen ze daar ook Sinterklaas ? Hier zitten we er volop in !

Groet Leo

• 15 December 2012 - 18:34

D.Thissen (moeder Van Peter)......:

Hallo Ingrid,

Zo af en toe lees ik verhalen van jou, wat een geweldige ervaring voor jou in een ander werelddeel.

Misschien heeft Peter ooit verteld dat ik Klokjes (belletjes) verzamel. Een vraag, wellicht kom jij hier of daar in een souvenierwinkeltje die dingen tegen. Ik zou het geweldig vinden als je voor mij zo'n ding zou kunnen vinden. Ik kom heel zeker niet in Australie of Nieuw-Zeeland, zo ver reizen is voor ons te laat en 30 jaar geleden kom niemand dit bedenken of betalen, alleen als je voorgoed ging emigreren.

Heel fijne tijd nog toegewenst en behouden thuiskomst.

Groeten van de familie Thissen uit Sevenum

• 02 Januari 2013 - 20:03

Ingrid:

Hey! Ik heb in verschillende souvenierwinkels rondgekeken maar niets in die richting kunnen vinden helaas.. zou je me een foto kunnen mailen van hoe zo'n klokje/belletje er precies uit ziet? ben er namelijk niet zo in thuis haha. M'n emailadres is ingridvanerp@hotmail.com.. hopelijk kom ik er nog eentje tegen in m'n reis, dan neem ik hem zeker voor je mee!
    Groetjes vanuit Christchurch